cara untuk melupakan kisah silam dan mulakan hidup baru

View previous topic View next topic Go down

cara untuk melupakan kisah silam dan mulakan hidup baru

Post  MOHD NIZAM BIN IBRAHIM on Thu Mar 07, 2013 6:50 pm

saya sekarang berumur 20-an ke atas.hidup saya biasa saja.saya sebenarnya ada melakukan kesilapan dengan seseorang masa di sekolah dulu.akibatnya dia marah saya hinggalah tamat zaman persekolahan.saya sebenarnya ingin mencari punca dia marah kat saya tapi saya boleh agak sebenarnya salah saya namun saya tidaklah pernah lakukan kesalahan-kesalahan yang besar dan terkutuk.namun saya anggap itu semua dah terjadi dan menjadi satu pengajaran kepada saya untuk tidak melakukan kesilapan di masa depan.dan sekarang saya ingin melupakannya dan saya tak dapat melakukannya sampai kesannya terjadi kat diri saya sekarang.saya sangat kusut memikirkannya dan saya sangat pening memikirkan masalah ini.boleh bantu saya bagaimana untuk lupakannya.niat saya sangat baik dan diharap tidak disalah-ertikan oleh admin.tolong saya.terima kasih Crying or Very sad Sad

MOHD NIZAM BIN IBRAHIM

Posts : 2
Join date : 07/03/2013

View user profile

Back to top Go down

Re: cara untuk melupakan kisah silam dan mulakan hidup baru

Post  walidash on Thu Apr 18, 2013 3:41 pm

Salam Nizam,

masalah lampau menghantui diri anda ? bagaimana nak atasinya ?

Melihat catitan anda ini,saya membayangkan kegurisan hati rakan anda yang sangat mendalam telah anda lakukan, apa yang saya boleh sarankan, anda cuba untuk menghubungi rakan anda itu kembali,mohonlah maaf kepadanya secara jujur dan ikhlas,jika gagal untuk mendapatkannya,mohonlah keampunan dari yang maha Esa dan doakan rakan anda berada didalam kesejahteraan. Ingatlah apa yang kita lakukan didunia ini pasti ada sebab yang telah tertulis dari yang maha Esa. mohonlah agar kita diberi petunjuk dan mohonlah ketenangan daripadanya. Jadikan kesilapan yang lepas sebagai satu pengajaran untuk kita agar ia tidak akan berulang kembali. Sekadar berpesan kepada diri sendiri juga.

Salam

walidash

Posts : 7
Join date : 18/04/2013
Location : Bumi Malaysia

View user profile

Back to top Go down

Re: cara untuk melupakan kisah silam dan mulakan hidup baru

Post  iyoung on Sun Jan 25, 2015 9:45 pm

Hi,im iyoung,suatu masa dlu ketika zaman sekolah menengah saya mempunyai bekas teman lelaki,berhubungan dengannya selama 3thun,sebelum spm sy dah putus dengannya atas sebab dia x setia,setelah kejadian tu,sy depressed,tp sy masih boleh kawal diri sy sedikit,lama2x sy jdi tertekan,sy kluar dgn bnyk llki,kononnya nak tunjuk dkat dia sy pun boleh miliki lelaki lain,dan akhirnya sy terjerat,maruah sy hilang ,setelah result spm sy kluar,kputusan tdak mmberansangkan tetapi sy diterima untuk melanjutkan pelajran di pra u bawah,kerana keadaan sekeliling sy saudara y mmandang rendah mengatakan stpm xkkan kemana,sy menjadi sgt depressed sehingga sy x mahu berjumpa dengan org awam,berat badan sy meningkat,sy x percayakn diri sy lagi,bgi sy sy x layak bhgia sbb sy bukan orang yang baik2x,sy salahkan diri sy untuk smua masa lalu sy ,sy dh khilangan sgalanya,sekarang ni sy sedang belajar disalah sebuah universiti tempatan,dan sy hidup dengan prinsip x ingin didekati dan x pcay pd sesiapa ,sy pnah mencuba untuk membunuh diri,tapi sy taw sy x sggup,behavior sy berubah 180 darjah berbanding dhulu,sllu negative, soalan sy bagaiman sy maw maafkan diri sy???bagaimana sy maw terangkan dengan bakal suami sy tntnag keadaan sy suatu hr nnti,bagaimana sy maw berhadapan dengan masyarakat disekitar sy y sllu bertanggapan negatif,bolehkah sy bahagia??? :-)

iyoung

Posts : 1
Join date : 25/01/2015

View user profile

Back to top Go down

Re: cara untuk melupakan kisah silam dan mulakan hidup baru

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum