Saya nak lari dari rumah

View previous topic View next topic Go down

Saya nak lari dari rumah

Post  hikari on Thu Aug 16, 2012 11:18 am

Salam..Sy ada masalah dgn mak sy..Mak sy ok cuma kadang2 dia suka perli sy..Ok ceritanya macam ni..

Sejak dr sekolah lg, mak sy suka bandingkan sy dgn org lain (ank jiran, ank kwn, ank sesiap je lah). Masa skolah sy agk berisi jd mak sy ckp "ko ni tak leh kurg mkn ke, tgk ank dpn tu slim je".. klu ank org tu rajin '' mak tgk ank jiran dpn tu rajin je..pg2 dah bgn, ko ni pmls la''. Klu sy tlg mak sy sidai bju "ko ni sidai cantik lah skit,anak.... kemas je buat'' Arrghh..sy tak thu kenapa. Ada je tak kna gn dri sy ni..Stiap kali sy dgr mak sy bandingkan sy dgn org lain, hati sy sakit sgt2.. Dulu, masa sy tadika, family mesti smbut besday. Beli kek dan buat jamuan. Tp sjk darjah 3 dah tak ada. Klu kwn2 wish masa birthday dan tanya sy dpt hadiah apa..sy akn tipu diorg. Sy ckp family bli hadiah n kek. Stiap tahun sy tggu diorg igt hri jd sy.. tp diorg dah tk pduli lg. sbb diorg fkir sy dah besar dan hri jd tak pntg pun. (ini sy trdgr scra tak sgja dari mak sy). Klu time besday sy, sy akn ckp hpy besday gn patung garfield sy. Kat skolah mngh sy dibuli kwn..tp sy tk bgthu sesiapa. sbb sy thu klu sy ngadu kat mak sy, dia mesti takkan pertahankan sy..dan biasanya dia akn kata ''sabar je'' atau jgn pduli diorg. Sekarang sy dah melanjutkan pljrn ke ipt..tiap kali besday adik2 sy, sy akn blikn hdiah.. Hbgn sy gn mak sy mcm biasa, wlupun kdg2 ada ketikanya hbgn kmi ok. tp sikap dia yg suka banding2 kan sy dan perli ttp ada. Kes skrg ni bermula bila adik llki ke-2 sy, amanah kan sy jga laptop dia dan dia pesan jgn bg adik ke-3 ambil (sbb yg ke-3 mmg suka guna brg org lain). Tp stu hari sbb kesiankan adik bongsu sy yg boring msa tu jd sy bg dia guna,..dan sy pesan jgn bg sesiapa nampk..tp adik bongsu sy ni pas main dia biarkan je.pastu dia ckp dia tak tahu letak mana..sy marah lah dia..mmg sy mnjerit kuat sgt..sbb muka selamba je jawab tak tahu, buatkan sy skit hti..tp mak sy mencelah dn mrhkan sy dan ckp laptop tu bkn hak milik sesiapa..(laptop tu ayh sy beli utk adik llki ke2)..mak sy ckp sape2 boleh pkai..disebabkan hal tu sy gaduh gn mak sy..tak bertegur pun..lps bbrp minggu bru ok. tu pun tak ckp sgt..Yg paling terbaru, sdg sibuk kemas bilik mak sy dtg dan tiba2 marah sy sbb guna brg adik bongsu sy..sy pun ckplah, brg tu ada guna duit sy skli..jd kongsi2..tp dia marah kata nt habis..tp bila dia dah tahu pkara sbnr, dia minta sy buat sesuatu dgn nada kasar..jd sy scra spontan jwb sy taknak..apa lagi marah lah mak sy..Sy bukan apa..klu mak sy ckp elok2, sy mesti tlg.tp cara dia ckp..mmg mnyakitkan hati. tak ada angin tak ada ribut..pg2 dah tengking sy pasal bnda ni.bila sy nak bgthu yg cra dia minta tlg kasar, dia kata sy mnjawab..dan akhirnya dia ckp '' lebih baik ko cpt kahwin dan berambus dr rumah'' 2-3 kali dia jerit dan kata nak lempang sy. Sy diam dah terus masuk bilik. Skrg ni, sy btul2 tertekan. Dr kecik lg sy dah terfikir nk kluar umah. SKrg sy dah abis ijazah dan baru shj tamat sem..rsult sy pun ok..3.4++ Jd sy ingt sy nk keluar dr rumah, cri pkerjaan..Sy mmg tak thn lg tgl umah.. Sy thu mmg tak elok kluar umah..tp bila dh dgr suh sy berambus..sy nekad..sy dalam usaha minta tlg kwn cri rumah sewa..dan tgl jauh..mgkn sy ke pntai timur..tp sy tak tergesa2..skrg sy tgh merancang sgla persiapan..sblm sy kluar dri rumah ni.
Sy nak minta pndpt sesiapa..sbb sy mmg tak thn lg.. sy thu sikap mak sy..klu sy minta maaf dia ttp tak lyn sy..sbb bnda ni prnh trjd dulu..klu nk elok blik hbgn ni mmg memakan MASA YANG LAMA..dah berhari2 sy pkir dan hati sy dah terlalu sakit skrg ni..umur sy pun dah 24, jd sy rsa mgkn tak slh klu kptusan sy mmg btul2 nak "berambus'' dr rumah sprt yg mak sy nakkan.

hikari

Posts : 1
Join date : 16/08/2012

View user profile

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum