bagaimana nak atasi sifat pmalu yang kronik

View previous topic View next topic Go down

bagaimana nak atasi sifat pmalu yang kronik

Post  jabit66 on Sat Mar 10, 2012 11:03 pm

salam...sy ni seorang pljar thun akhir kt sbuah ipta tmpatan ..sy ni seorang yg sgt2 pmalu...x bnyk bgaul dgn org..kalo xde clas tu asyik tperap kat blik..sy ni memg dr dlu lg pmalu..ngan fmily pon rsa cmtu jgak..skrg sy sgt2 ttkan bila pikir mcm mna bila dah keje nti. self confident sy sgt rendah bila bhadapan dgn org.sy ni xde life kat luar..nk kuar jalan2 pon sya segan.mohon pndangan tuan2 dan puan2 smua Crying or Very sad

jabit66

Posts : 2
Join date : 10/03/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: bagaimana nak atasi sifat pmalu yang kronik

Post  walidash on Thu Apr 18, 2013 3:47 pm

Salam Jabit66,

Sifat pemalu itu ada baiknya dan itu adalah anugrah terindah yang maha esa telah berikan pada anda. kenapa anda malu dan menjadikan ia sebagai satu masalah,jadikan sifat pemalu anda sebagai satu pendorong dalam hidup anda.Malu biar bertempat,malu biar berbatas.

Jika sifat malu anda boleh membuatkan anda merasa kemurungan,mulalah bergaul dengan keluarga anda terlebih dahulu,diikuti dengan rakan2 sebaya anda yang peramah ( bkn yg sosial ) agar anda mula meletakkan diri anda didalam komuniti anda. Jangan sampai sift pemalu anda itu bisa menjadi barah dalam diri anda dan kelak akan memjadi masalah kepada diri anda dan kerjaya anda. Mulalah bergaul secara kumpulan yang kecil dahulu. sikit2 lama-lama jadi bukit. Good luck.

salam

walidash

Posts : 7
Join date : 18/04/2013
Location : Bumi Malaysia

View user profile

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum