saya tak cinta kan dia..macam mana ni?

View previous topic View next topic Go down

saya tak cinta kan dia..macam mana ni?

Post  siti on Fri Jan 27, 2012 2:56 am

hi, saya baru je bertunang tahun lepas, dengan seorang lelaki yg amat cintakan saya..tapi sejak awal2 lagi masa saya kenal dia, saya rasa saya tak pernah jatuh cinta kat dia, selama ni saya just anggap dia peneman saya je. saya dah cube untuk cinta dan menerima dia seadanya, tapi saya tetap belum jatuh cinta pada dia. saya tak tau kenapa saya langsung takde perasaan tu. memikirkan yg kami bakal kahwin tahun ni, saya makin gelisah. sebab tak mungkin saya boleh hidup dengan orang yg saya tak cinta.

dirinya bukan lah tak sempurna, semua elok je, cuma saya ada tak suka beberapa perkara tentang dirinya iaitu dia seorang perokok, tak ambil berat tentang solat, dan tidak berusaha untuk menjadi insan lebih berjaya,..saya pernah menyuarakan hal masalah dia tu berkali2..tapi nampaknya tak banyak perubahan. dan saya semakin risau! bukan lah saya meminta itu ini dari dia, tapi semuanya untuk kebaikan diri dia juga.

saya membayangkan bagaimana dia yg akan membimbing saya sebagai isterinya, menjaga saya dengan baik. tapi saya langsung tak boleh bayangkan lagi. nak ikutkan, pekerjaan saya lebih baik darinya. takkan saya pula yang akan membantu dia kelak lepas kami berkahwin? saya cuba menerima diri dia sbb dia mmg seorang yg baik. dan sangat2 mencintai saya. cuma dia sendiri tidak ingin membantu dirinya. puas menasihati dia. mulanya mendengar, tapi nanti buat lagi,..bagaimana saya mahu lebih menyayangi dia kalau macam tu?patut ke saya tangguhkan dulu perkahwinan untuk melihat sejauh mana dia ingin memperbaiki diri dia?

saya tak minta bukan2..cuma nak dia berubah sebelum kami berdua hidup bersama, saya taknak nanti bila dah kawin, kami sering bergaduh kerana hal ini. saya cuba menyelamatkan hubungan ini, memang bagi dia, perkara terakhir yg berlaku ialah ingin melepaskan saya,..sebab dia takkan pernah tinggalkan saya. saya tahu, setiap hubungan perlu ada give n take, ye, saya dah praktikkan, sejak awal lagi dah pun saya praktikkan, cuma saya nk perbaiki diri dia supaya jadi org yg lebih baik. tu je..saya pun bukanlah seorang yg sempurna, saya juga banyak kelemahan, tapi kelemahan yg dia nmpk tu dia boleh terima, tp kelemahan dia yg sy nmpak tu saya belum boleh terima lagi.

utk masalah merokok tu, saya mmg tak boleh hidup dgn perokok, kerana saya mempunyai masalah paru2..dia pun dah sedia maklum pasal tu, siap melawat saya bila saya sakit masuk wad sebab paru2 saya ada infection...dia sedar..tapi ape yg dia buat, dia ttp merokok depan saya...macam mana tu?dia suka ambil mudah..bagi dia, kalau sakit ada ubatnya, bukan ingin mencegahnya...ape boleh buat kan?

masalah solat tu mmg terang2 la utk kebaikan dia..dia sebagai bakal suami kena la bertanggungjawab dlm soal agama kerana dia yg akn membimbing keluarga.sepatutnya semua tu mudah je bagi dia. org lelaki ni mmg senang nk lakukan solat, tak perlu pakai telekung asalkan tutup aurat dan suci dari najis, dah boleh solat..tak susah, tapi kenapa berat dia nk buat...ape boleh buat kan? dah nasihat pun dia buat jugak..

masalah kewangan tu mmg masalah berat la jugak. sebab hutang dia belajar pun tak habis2 bayar. tu baru hutang pengajian, hutang pinjaman beli kete? hutang buat MLM? agak2 da boleh cecah puluh ribu da tu..tapi tak nmpk pun usaha dia nak kmpul duit byr2 tu..ajak kawin tapi hutang keliling pinggang lagi..saya la nmpknye yg menanggung dia nanti?.....ape boleh buatkan? saya da makin buntu dah ni...

tapi sekarang macam mana?kitorang da nak kawin da ni...tolong la saye ni...saye taknak menyesal..walaupun saya tak cinta kan dia, tapi saya tetap terima dia ni....ke salah saya jugak sebab terima dia?
makin lama, makin takut...tolong lah saya...ape perlu saya buat?

kadang2 saya stress sebab memikirkan yg hari kahwin tu makin dekat..please tolong saya..ape patut saya buat?

siti

Posts : 1
Join date : 27/01/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: saya tak cinta kan dia..macam mana ni?

Post  LuffyasPes on Wed Mar 14, 2012 5:39 pm

senang je ... tak semestinya dia takkan berubah ... insyaallah ... lepas khawin dia akan berubah ... awak jangan lah susah hati ye ? ok ... tell your parent about him ... dia tak solat ... merokok ... mungkin nasihat anda , dia tak peduli ... tapi bila orang tua kita yang menasihati ... insyaallah dia akan dengar ... lebih lebih lagi bakal bapa mak mertua kan ? ok .. thank you ... salam ...

LuffyasPes

Posts : 4
Join date : 14/03/2012
Age : 21

View user profile

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum